چرا کولر گازی روی فن کار می کند؟

یکی از مشکلات رایج کولرگازی که در فصل تابستان خیلی ها با آن مواجه می شوند، روی فن کار کردن آن است. اما چرا کولرگازی روی فن کار میکند؟ در این نوشتار به این سوال پاسخ خواهیم داد و تمامی علل احتمالی را بررسی خواهیم کرد. با هوم نگار همراه باشید!

کار فن در کولر گازی چیست؟

به طور کلی کار فن کولرگازی، تامین هوای لازم در زمان روشن بودن دستگاه است، اما گاهی هم می‌تواند هوای خنک را در محیط پخش کند. یعنی در زمان‌هایی که نیازی به پرتاب قدرتمند باد نداریم، حالت فن به دردمان می خورد. با کار کردن کولر گازی در حالت فن، مصرف انرژی تا حدی کاهش می یابد زیرا در این حالت فضا خنک است و نیازی به باد خیلی خنک وجود ندارد. اما اگر فن به مدت طولانی کار کند ممکن است دچار مشکل شود.

چرا کولرگازی روی فن کار میکند؟

شایع‌ترین دلایل این مشکل به شرح زیر است:

خراب بودن کمپرسور

یکی از علل بروز این مشکل خرابی کمپرسور است. در صورتی که کمپرسور به صورت مکانیکی خراب شده باشد یا اتصالات الکتریکی آن قطع شده باشند، فقط فن کار می کند. نتیجه این است که دستگاه فضا را آنطوری که باید خنک نمی کند.

یخ زدن کندانسور، علت روی فن کار کردن کولر گازی

بروز ایراد در ترموستات، کثیف بودن فیلترها، سرمای هوا و نشتی مبرد از دلایل یخ زدن کندانسور هستند. در این حالت، بلافاصله پس از خاموش شدن، کولر گازی روی حالت فن می رود؛ بنابراین باید بلافاصله با یک تعمیرکار ماهر کولر گازی تماس بگیرید.

کثیفی اواپراتور

کثیفی اواپراتور از دیگر دلایل روشن شدن حالت فن کولر گازی است که در اثر قرار گرفتن در معرض گرد و غبار رخ می دهد. از آنجایی که اواپراتور مرطوب است، این اتفاق باعث نشستن گرد و غبار روی آن می شود. لازم است برای سردتر شدن باد و جلوگیری از فعالسازی حالت فن کولر گازی، پنل را شستشو دهید.

سیکل تبرید دچار گرفتگی شده است

دیگر علت روی فن کار کردن کولر گازی گرفتگی سیکل تبرید است. در نتیجه این گرفتگی گاز مبرد نمی‌تواند به درستی حرکت کند و باعث می شود که کولر فقط روی حالت فن کار کند؟ احتمال وجود این مشکل را یک تکنسین ماهر باید بررسی کند.

وجود ایراد در سیستم برق کولرگازی

در صورتی که برق کافی برای روشن شدن به دستگاه نرسد، فقط روی فن کار خواهد کرد. اگر مشکلی در سیستم برق وجود داشته باشد، ممکن است کولرگازی روشن شود اما برق کافی به آن نخواهد رسید و در نهایت روی حالت فن خواهد رفت.

سخن پایانی

استفاده از حالت فن کولر گازی در کوتاه مدت مشکلی ندارد و حتی می‌تواند مصرف برق را کاهش دهد؛ اما فعال شدن بدون دلیل آن، نشان می دهد که سیستم دچار ایراد شده است. در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که چرا کولرگازی روی فن کار میکند؟ همواره توصیه می شود در صورتی که دانش فنی ندارید، مواردی از این دست را به یک مرکز مجاز تعمیرات لوازم خانگی بسپارید. به این ترتیب ناخواسته به دستگاه تان آسیب وارد نخواهید کرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا