علت جمع شدن آب زیر جامیوه ای یخچال ، کف فریزر و ساید

جمع شدن آب زیر جامیوه ای از آن اتفاقاتی است که هر زنی را به هم می ریزد چرا که با خود به هم ریختگی و آشفتگی زیادی به همراه دارد. به هر روی تمیز کردن آشفتگی ها یک طرف، باید بدانید که این ریزش آب چه منشا و دلیلی دارد. ما در این نوشتار به همین موضوع پرداخته ایم: علت جمع شدن آب زیر جامیوه ای. با هوم نگار همراه باشید!

چرا زیر جامیوه ای یخچال آب جمع می شود؟

انسداد لوله تخلیه اصلی ترین دلیل جمع شدن آب زیر جامیوه ای و کف یخچال است. وقتی قسمت درین یخچال انسداد و گرفتگی داشته باشد، آب حاصل از دیفراست یا تبخیر، از مسیر تخلیه عبور نکرده و نهایتا کف یخچال جمع می شود. سایر دلایل جمع شدن آب زیر جامیوه ای یخچال به شرح زیر است:

علت جمع شدن آب زیر جامیوه ای و کف یخچال

در یخچال‌های معمولی بالا و پایین (فریزر پایین یا بالا)، یک صفحه خنک کننده وجود دارد که رطوب محیط و یخچال را به خود جذب می کند. این رطوبت به شبنم و برفک تبدیل می‌شود. هر چند ساعت یک بار و در حالت استراحت موتور یخچاg این برفک‌ها آب شده و از طریق مسیر تخلیه پایین صفحه به کاسه روی موتور یخچال هدایت شده و آنجا توسط گرمای کمپرسور بخار می‌شود. مشکل زمانی رخ می دهد که مسیر تخلیه به هر دلیل دچار انسداد شده باشد. در این صورت آب از مسیر دیگری به کف کابین یخچال و زیر جامیوه ای می رسد.

علت جمع شدن آب در یخچال‌های نوفراست یا ساید بای ساید

سیستم خنک‌کنندگی و جذب رطوبت که در بالا گفتیم در یخچال فریزر‌های جدید نوفراست یا ساید بای سایدها نیز وجود دارد ولی در پشت یک قاب مخفی شده و در واقع سرما توسط یک فن به داخل کابین یخچال هدایت می‌شود. مسیر تخلیه نیز برای سیستم نوفراست یا بدون برفک به همان صورتی است که پیشتر گفتیم. بیشترین مشکلات انسداد مسیر تخلیه در این یخچال ها مرتبط با یخ زدگی است.

اما یخ زدگی مسیر تخلیه به چه دلیل رخ می دهد؟ موارد زیر شایع ترین دلایل انسداد مسیر تخلیه هستند:

  • بروز ایراد در المنت
  • خرابی ترموفیوز
  • ایراد داشتن سنسور دیفراست
  • خرابی برد الکتریکی

چطور مشکل جمع شدن آب زیر جامیوه ای را برطرف کنیم؟

برای این منظور پیش از هر کاری یخچال را از برق بکشید. سپس می بایست قاب روی اواپراتور را باز کنید تا ببینید علت انسداد مسیر تخلیه یا همان چیست، اگر بر اثر جرم و آشغال بود که با تمیز کردن مسیر انسداد برطرف می شود. می‌توانید برای اطمینان از رفع انسداد یک لیوان آب گرم را در خروجی مسیر تخلیه بریزید اگر به راحتی عبور کرد که معلوم می شود انسداد برطرف شده است.

نکته: در یخچال‌های ساید بای ساید دلیل دیگری هم برای علت جمع شدن آب زیر جامیوه ای وجود دارد. در دستگاه هایی که سیستم تصفیه آب دارند، علت جمع شدن آب در یخچال می تواند وجود نشتی در فیلتر یا مخزن آب یخچال باشد.

اما راه حل چیست؟ اگر در یخچال آب دیدید اول از همه فیلتر تصفیه آب را بررسی کنید و به دنبال رد آب در کنار فیلتر باشید. اگر اثری از آب پیدا نکردید، می بایست مخزن آبسردکن یخچال را بازبینی کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا