علت بوی بد کولر گازی چیست؟

به مشام رسیدن بوی بد کولر گازی از آن اتفاقات به غایت ناخوشایند است. به هر حال ما توقع داریم بعد از روشن کردن کولر گازی روی مبل لم بدهیم و از هوای خنک و لذت بخشی که تولید می کند لذت ببریم. با این حال متاسفانه یکی از مشکلات رایج کولر گازی همین بوی بد است. در این نوشتار به … علت بوی بد کولر گازی پرداخته ایم. با هوم نگار همراه باشید!

علت بوی بد کولر گازی

اینکه چه مشکلی باعث بوی بد کولر گازی شده است، به نوع بو بستگی دارد. اما چیزی که در این میان اهمیت زیادی دارد این است که این بو هم می تواند باعث مریضی و ناخوشی اعضای خانواده شود و هم ممکن است نشان از یک اتفاق جدی در کولر گازی باشد. در هر صورت باید به موقع اقدام کنید. بیایید علت های بوی بد کولر گازی را با هم ببینید. شایع ترین دلایل بوی بد کولر گازی به شرح زیر است:

1. بوی ماهی از کولر گازی؟

در صورتی که بوی ماهی یا بویی مثل بوی تند گاز به مشام تان می رسد، قبل از هر اقدامی پنجره ها را باز کنید چرا که ممکن است مشکل ناشی از نشت گاز مبرد مورد استفاده در سیکل مبرد پنل اسپیلت و داکت شما باشد. گاز مبرد در واقع یک عامل خنک کننده در داخل کولر گازی است و نشت آن می تواند بر کارکرد این دستگاه تأثیر بگذارد. علاوه بر این، این گاز مواد شیمیایی در هوا آزاد می کند و ممکن است خطراتی برای محیط زیست داشته باشد.

فریون، نوعی کلروفلوئوروکربن، یک مبرد رایج است که در کولرگازی ها مورد استفاده قرار می گیرد. این مبرد گرما را از هوای داخل خانه جذب می کند و این گرما در بیرون از خانه آزاد می شود اما می تواند واقعا برای محیط زیست خطر داشته باشد. از این رو همیشه باید احتمال نشت فریون را در نظر بگیرید و به موقع برای رفع مشکل بوی بد کولر گازی اقدام کنید.

علت بوی بد کولر گازی ممکن است نشت گاز از قسمت های چون پرچی یا لوله های اواپراتور پنل باشد. در صورتی که نشت از قسمت پرچ باشد ممکن است مهره دچار آسیب شده باشد، و به همین دلیل برای حل مشکل باید مهره را عوض کنید.

اگر هم بوی گاز از پنل کولر گازی باشد احتمالا به خاطر سوراخ شدن لوله های پنل یا مشکل در اواپراتور است اما این نشت می تواند در قسمت اواپراتور هم رخ بدهد، پس باید اواپراتور پنل عوض شود و در این صورت توصیه می شود برای تعمیرات کولر گازی از یک تعمیرکار یا تکنسین مجاز تعمیرات کولر گازی کمک بگیرید.

2. علت به مشام رسیدن بوی سوختگی از کولر گازی

علت به مشام رسیدن بوی سوختگی از کولر گازی

قطعات الکتریکی زیادی در کولر گازی وجود دارد و آسیب دیدن هر یک ممکن است باعث به مشام رسیدن بوی سوختگی از کولر گازی شود. در صورتی که بوی سوختگی از دریچه های هوای کولرگازی احساس کردید، فورا دستگاه را خاموش کنید.

یکی از دلایل شایع بوی سوختگی از کولر گازی این است که عدم استفاده از کولر گازی به مدت طولانی باعث جمع شدن گرد و غبار جمع شده در دستگاه و و قطعاتی نظیر سیم های برق، سیم پیچ موتور فن و … می شود. هنگامی که پس از مدت طولانی کولر را روشن می کنید، این گرد و غبار ممکن است بسوزد و بوی بدی ایجاد کند. البته که این مشکل خیلی جدی نیست.

اگر هیچ نشانه‌ای از سوختگی در خانه نمی‌بینید (چرا که ممکن است بوی سوختگی منشا دیگری داشته باشد)، برای یافتن علت بوی بد کولر گازی قاب پنل را باز کنید یا به سمت دریچه خروجی هوا نزدیک شوید و هوای داخل دستگاه را استشمام کنید. در صورتی که بوی سوختگی یا سیم سوخته از کولر گازی حس کردید، به احتمال زیاد برد مدار یا موتور فن اتصالی کرده یا دچار سوختگی شده است. همچنین در صوتری که سیم کشی های ترمینال پنل اسپیلت دچار اتصال شوند ممکن است بوی بد سوختگی تولید شود.

3. علت بوی تخم مرغ گندیده از کولر گازی

بوی تخم مرغ گندیده از کولر گازی؟ از این بدتر نمی شود! البته این بو کمی هم شبیه به بوی نشت گاز هم است، اما علت بوی بد کولر گازی به این صورت می تواند زمانی ایجاد شود که جوندگان یا حیوانات کوچک در نزدیکی مجرای خروجی باد کولر گازی مرده باشند و بدن شان فاسد شده باشد. این بوی بد معمولاً نتیجه فساد بدن جوندگان مرده یا موجودات گیر کرده در کولر گازی است. این بو به حدی مشخص و متمایز است که امکان ندارد آن را با بوی دیگری اشتباه بگیرید.

پرندگان و حشرات می توانند در مجرای فن خارجی کندانسور یا پنل شما لانه کنند و متأسفانه همان جا گرفتار شوند. با گذشت زمان، بوی نامطبوعی از حیوان مرده متصاعد می شود. به محض اینکه کولر گازی را روشن می کنید، ممکن است بوی بدی را وارد خانه تان کند. حیوانات مرده یا گیر کرده صرف نظر از اینکه علت بوی بد کولر گازی شما هستند می توانند به اجزای مختلف کولر گازی آسیب برسانند.

بهتر است دستگاه خود را همیشه ضد آفات نگه دارید تا از چنین سناریوهای بدی جلوگیری کنید. می‌توانید با تعمیرگاه تماس بگیرید تا تکنسین حیوان مرده را خارج کند، یا خودتان می‌توانید این مشکل را برطرف کنید!

چطور بوی تعفن حاصل از حیوان مرده را از بین ببریم؟

برای این منظور باید مجرای دقیقی را که بوی تعفن در آن خارج می شود، پیدا کنید، پوشش یونیت را باز کرده و سپس لاشه را با دقت بردارید تا علت بوی بد کولر گازی از ریشه حذف شود. در مرحله بعد، محل را تمیز و خوب خشک کنید.

4. چرا کولر گازی بوی نم (نا) یا کپک می دهد؟

چرا کولر گازی بوی نم (نا) یا کپک می دهد؟

یکی از شایع ترین بوهای بدی که ممکن است از کولر گازی به مشام برسد بوی نا یا نم است. اما علت بوی نم از کولر گازی چیست؟ در صورتی که بوی نم از دریچه های کولر گازی به مشام تان می رسد، باید بدانید کپک یا قارچ در داخل یا اطراف پنل (به خصوص در قسمت لوله هایی که عایق ندارند) رشد کرده و ممکن است به داخل اواپراتور هم راه پیدا کند. این امر به ویژه در محیط های دارای رطوبت بالا رایج است چرا که کپک یا قارچ در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب رشد می کند.

اگر رطوبت وارد شده به داخل پنل کولر گازی به درستی تخلیه نشود، در طولانی مدت رطوبت به فیلترهای پنل نفوذ کرده و بوی نا در خانه ایجاد می کند. در صورتی که بوی نم از فیلتر به مشام می رسد آن را عوض کنید اما احتمالاً مشکل اصلی جای دیگری باشد و لازم است از یک تعمیرکار ماهر کولر گازی کمک بگیرید.

دقت کنید باید خروجی تخلیه و حوضچه آب نیز بدون انسداد باشد. برای جلوگیری از انسداد بهتر است فیلتر ها را به صورت دوره ای تمیز کنید. بی توجهی به این مورد ممکن است به نشت آب از کولر منجر شود.

5. از کولر گازی من بوی فاضلاب به مشام می رسد

بوی فاضلاب از کولر گازی از آن دست بوهایی است که باید جدی بگیرید. بیشتر اوقات، بوی فاضالاب نشان دهنده نشت گاز (به ویژه متیل مرکاپتان) در داخل سیستم کولر گازی است.

گاز طبیعی به خودی خود اصلا بو ندارد، اما شرکت های توزیع کننده گاز، متیل مرکاپتان را برای ایجاد بوی متمایز به آن وارد می کنند. به این ترتیب تشخیص فوری برای جلوگیری از هر گونه آسیب جدی ممکن می شود.

البته بوی فاضلاب می تواند نشان دهنده این باشد که کولر گازی شما پر از کثیفی و انسداد است. این مشکل معمولاً زمانی شروع می شود که کولر گازی آب را تخلیه نمی کند به طوری که آب و تمام کثیفی ها و زباله های داخل آن شروع به جمع شدن و فاسد شدن می کنند.

6. علت بوی بدن کولر گازی: بوی سیگار

اگر در خانه زیاد سیگار می کشید دستگاه ممکن است این بو را به خود جذب کند و بعد هر بار که روشن می کنید بوی سیگار به مشام تان برسد. در واقع کویل و فیلتر اواپراتور بوی دود سیگار را جذب می کند. در نتیجه، وقتی کولر را روشن می‌کنید، بوی سیگار از طریق دریچه‌های کولر گازی به خانه تان وارد می شود.

رفع بوی سیگار از کولر گازی کار ساده ای است برای از بین بردن بوی قدیمی دود تنباکو از دریچه های دستگاه خود، فیلتر هوا را هر 30 تا 60 روز یک بار تمیز کنید. همچنین توصیه می شود در فضای منزل سیگار نکشید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا