راز تازه نگه داشتن گل ها در خانه؛ با این راهکارها گل‌هات رو چند روز تازه نگه دار!

گل ها هدیه ای رایج و به شدت دوست داشتنی برای مناسبت های خاص و آدم های مهم زندگی ما هستند. یک دسته گل با تمام زیبایی اش می تواند به هر فضایی شادی بیاورد و تاثیری ماندگار بر جای بگذارد. به طور کلی گل ها احساس خوبی با خودشان می آورند خواه آنها را به خاطر سالگرد ازدواج تان دریافت کرده باشید و خواه به مناسب روز تولدتان یا هر اتفاق خوشایند دیگری! بنابراین طبیعی است که بخواهید تا زمانی که ممکن است از گل های طراوت بخش داخل گلدان لذت ببرید. اما چطور می توانیم عمر گل ها را طولانی کنیم؟ با هم در این نوشتار خواهیم دید.

گل‌ ها داخل گلدان چه مدت تازه می مانند؟

عوامل مختلفی بر مدت زمان ماندگاری گل در گلدان تأثیر می‌گذارد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • نوع گل شما
  • جایی که گلدان را گذاشته‌اید
  • آنچه به آب اضافه می‌کنید
  • کیفیت اولیه‌ی گل

نوع گل بیشترین تأثیر را بر عمر گل‌های گلدان دارد. گل رز ۷ روز یا بیشتر دوام می‌آورد اما میخک ۲ تا ۳ هفته زنده می‌ماند. البته عمر گل تا حد زیادی به نگهداری صحیح از آن نیز بستگی دارد. موارد زیر برای تازه ماندن گل اهمیت زیادی دارند:

1. از یک گلدان تمیز استفاده کنید

ممکن است این مورد برای تازه نگه داشتن گل ها بدیهی به نظر برسد اما قبل از پر کردن گلدان با آب ولرم و اضافه کردن گل به آن، مطمئن شوید که گلدان تان به خوبی تمیز شده است. هر زمان که آب را عوض می‌کنید، گلدان را خوب تمیز کنید و بقایای ساقه گل را که می‌تواند به باکتری‌ها اجازه رشد دهد، پاک کنید.

2. آب گلدان را به طور مرتب تعویض کنید

هر روز یا دو روز در میان، آب گلدان را عوض کنید. از پر کردن آب گلدان خودداری کنید چون این کار باکتری‌های موجود در گلدان را از بین نمی‌برد. به جای این کار، آب قبلی را بیرون بریزید و گلدان را قبل از پر کردن مجدد، با آب ولرم تازه بشویید.

3. اجازه ندهید قسمت زیادی از ساقه زیر سطح آب فرو رود

هنگام قرار دادن گل در گلدان، شاخه‌ها داخل آب را به مکانی عالی برای رشد باکتری‌ها تبدیل می‌کنند. گلدانی را انتخاب کنید که به اندازه‌ی ارتفاع شاخه‌ی گل‌های شما باشد. برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها، برگ‌های پایین ساقه‌ گل‌ها را کوتاه کنید.

4. مراقب افزودنی‌ ها باشید

برخی از کودهای گل و گیاه خانگی حاوی قند هستند که مواد مغذی مورد نیاز شاخه‌های آن‌ها را تأمین می‌کند. با این حال، بدون اضافه کردن ماده‌ ضدعفونی‌کننده، قند این کودها ممکن است به رشد باکتری‌های بیشتری کمک کند. بنابراین، بهتر است که آب گلدان را با یک ماده‌ی سفیدکننده برای ضد عفونی کردن و آب لیمو برای اسیدی‌ کردن آن متعادل کنید.

نکات اضافی برای تازه نگه داشتن گل ها در خانه

علاوه بر نکات قید شده در بالا، رعایت برخی نکات دیگر هم به نگهداری از گل‌های تازه در خانه کمک می‌کنند:

  • ساقه‌ گل‌ها را برش بزنید: قبل از چیدن گل‌ها در گلدان، ساقه‌های آن‌ها را با چاقو کوتاه کنید. این کار باعث می‌شود که گل‌ها آب را جذب کنند. اگر هم ساقه‌های گل‌ها را به صورت شیب‌دار برش دهید، سطح بیشتری از آن‌ها در معرض آب قرار می‌گیرد.
  • برگ‌ها را جدا کنید: تمام برگ‌هایی را که ممکن است زیر آب قرار بگیرند، جدا کنید. این کار به ماندگاری گل‌ها کمک می‌کند و مانع ایجاد بوی بد آب گلدان می‌شود.
  • نمک اضافه کنید: اضافه کردن کمی نمک به آب نکته‌ی مهم دیگری برای تازه نگه داشتن گل است. اضافه کردن جوش شیرین نیز تاثیر خوبی دارد.
  • گلدان را خنک نگه دارید: در طول تابستان یا هر زمان که هوا گرم است، دسته گل را در خنک‌ترین فضای خانه قرار دهید. حتی می‌توانید چند تکه یخ به آب اضافه کنید. در طول زمستان، از قرار دادن گل‌ها در معرض دمای بسیار سرد خودداری کنید.
  • از اسپری مو استفاده کنید: این ترفند عجیب و غریب است اما واقعا تاثیر می گذارد. به گل رزهای خود لایه‌ی بسیار سبکی از اسپری مو بپاشید تا برای چند روز دیگر ظاهر خوب خود را حفظ کنند.

کلام پایانی

با مراقبت درست و اصولی از گل های تازه چیده شده، عمر آنها را به میزان قابل قبولی افزایش خواهید داد و می توانید روزهای بیشتری را از زیبایی آنها لذت ببرید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا