ترموستات یخچال چیست و چه کارکردی دارد؟

ترموستات یخچال از قطعات اصلی این دستگاه است که در فرایند خنک سازی و تنظیم دما نقش مهمی دارد. بدون ترموستات یخچال نمی تواند کارکرد عادی داشته باشد. اما ترموستات یخچال چیست و چه کارکردی دارد. با هم در این نوشتار خواهیم دید.

ترموستات یخچال چیست؟

اگر بخواهیم ساده بگوییم ترموستات یک کلید الکتریکی است که با سیم به موتور یخچال فریزر متصل شده و می‌تواند قطع یا وصل شدن کمپرسور را کنترل کند. در اصل وظیفه ترموستات تنظیم دمای یخچال است. در واقع ترموستات قطعه ای است که دمای یخچال را کنترل می‌کند و در عین حال سیگنال‌هایی به کمپرسور ارسال می کند و مطابق با درجه خنک شدن کابین روشن و خاموش شدن آن را تحت کنترل دارد.

ترموستات عملکرد ساده ای دارد. سر لوله مویرگی به اواپراتور متصل شده است و از آنجایی که با یک مبرد پر شده است، با بالا رفتن دمای داخل محفظه تبرید، فشار آن افزایش می‌یابد و به این ترتیب باعث بسته شدن کنتاکت‌های رله مربوطه و روشن شدن موتور یخچال می‌شود. بعد از گذشت زمان مشخص دمای محفظه یخچال کم کم پایین می آید و فشار درون لوله هم به این ترتیب کاهش پیدا می کند. با این کار کنتاکت‌ها باز می‌شوند و کمپرسور یخچال (یا همان موتور) خاموش می‌شود.

ترموستات یخچال کجا قرار گرفته است؟

محل نصب ترموستات می‌تواند در یخچال‌های برندهای مختلف، متفاوت باشد، اما در یخچال های قدیمی در اکثر مواقع نزدیک به کمپرسور و پشت یخچال قرار دارد و در محصولات جدید داخل محفظه یخچال یا در درون دیواره‌ها قرار گرفته است.

ترموستات معمولاً به وسیله یک سیم به بدنه یخچال متصل است. در صورتی که لازم است این قطعه را تعمیر کنید باید سیم را جدا کنید.د البته تعمیر ترموستات را بهتر است به یک مرکز مجاز تعمیرات لوازم خانگی بسپارید.

درجه یخچال چقدر باشد؟

همه یخچال ها از این قابلیت برخوردارند که دمای خود را کنترل کنند. این کار برای جلوگیری از فاسد و خراب شدن مواد غذایی داخل یخچال مهم است. به علاوه تنظیم یخچال روی درجه درست به کاهش مصرف برق کمک می کند.

جنانچه گفتیم ترموستات دما را کنترل می کند. کارشناسان بر این باورند که یخچال می بایست در دمای ۵ درجه سانتی گراد (۴۱ درجه فارنهایت) یا کمتر قرار بگیرد. این دما از رشد باکتری و انواع آلودگی در فضای یخچال جلوگیری می‌کند.

تعمیر ترموستات یخچال

هنگامی که نقصی در سیستم خنک‌کننده رخ می‌دهد، ممکن است خراب شدن ترموستات عامل اصلی باشد. هرچند باید از خرابی ترموستات مطمئن شوید. در صورتی که یخچال اصلاً کار نمی‌کند خرابی ترموستات، کلید، کندانسور یا حتی کمپرسور ممکن است علت اصلی باشد.

انواع ترموستات یخچال

انواع مختلفی از ترموستات در یخچال‌های خانگی به کار می رود. از انواع دو قطبی گرفته تا ترموستات فشار بخار و ترموستات جامد الکتریکی. ممکن است شکل و عملکرد ترموستات های مختلف با هم متفاوت باشند.

پنج نوع ترموستات وجود دارد که در زیر می بینید:

۱. ترموستات‌های ولتاژ خطی

۲. ترموستات‌های ولتاژ پایین

۳. ترموستات‌های قابل برنامه‌ریزی

۴. ترموستات مکانیکی

۵. ترموستات الکترونیکی، برقی

نکته: ترموستات‌های مکانیکی و الکترونیکی رایج‌ترین و پرکاربردترین ترموستات‌ها هستند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا