اگر یخچال یکسره کار کند چه اتفاقی می افتد؟

اگر یخچال یکسره کار کند چه اتفاقی می افتد؟ در صورتی که یخچال شما دچار این مشکل شده و یکسره کار می کند، پیش از هر چیزی این سوال برای تان پیش می آید که نتیجه این یکسره کار کردن چه خواهد بود؟ در این نوشتار پاسخ ین سوال را خواهیم داد و همچنین به علت یکسره کار کردن یخچال فریزر خواهیم پرداخت. با هوم نگار همراه باشید!

اگر یخچال یکسره کار کند چه اتفاقی رخ می دهد؟

قطعات یخچال فریزر مثل یک سیستم به هم وابسته کار می کنند و اگر یکی از این قطعات ایراد پیدا کند، باقی قطعات هم کارشان را به درستی انجام نخواهند داد یا حتی سیستم به درستی و روی روال کار نخواهد کرد.

اگر یخچال شما یکسره کار کند، علت یکسره کار کردن برطرف نشود و مدتها دستگاه به همین صورت استفاده شود، این احتمال وجود دارد که موتور بسوزد یا اواپراتور یخچال فریزر پر از برفک شود. در نتیجه دستگاه سرمای خود را از دست خواهد داد. به هر روی مهم است که به موقع جهت رفع مشکل یکسره کار کردن یخچال اقدام کنید. همچنین توصیه می شود برای این کار از یک مرکز مجاز تعمیرات لوازم خانگی کمک بگیرید.

علت یکسره کار کردن یخچال فریزر

گر یخچال شما یکسره کار می کند و زمانی که باید، خاموش نمی شود، مشکلی وجود دارد که هر چه سریع تر برای رفع آن اقدام کنید. برخی شایع ترین دلایل یکسره کار کردن یخچال به شرح زیر است:

کویل های کندانسور را بررسی کنید

اولین قدم این است که کویل های کندانسور را بررسی کنید تا ببینید کثیف هستند یا خیر. هنگامی که آنها کثیف می شوند، مجبور هستند بیشتر از حد معمول کار کنند تا گرما را از بین ببرند و همین می تواند باعث شود یخچال دائما روشن بماند تا فضای داخیل به اندازه کافی خنک شود.

برای بررسی کویل ها و اینکه آیا کثیف هستند یا خیر مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. برق یخچال را قطع کنید و آن را از دیوار دور کنید.
  2. سیم پیچ ها را پیدا کنید – ممکن است زیر یخچال باشند.
  3. سیم پیچ ها را بررسی کنید تا ببینید کثیف یا یخ زده هستند یا نه، و اگر کثیف بودند، آنها را به طور کامل تمیز کنید. اگر کثیف نبودند، سپس به بررسی علل احتمالی بعدی بروید.
  4. یخچال را دوباره روشن کنید و ببینید آیا مشکل حل شده است یا خیر.

علت یکسره کار کردن یخچال: بروز ایراد در تایمر یخ زدایی

یکی از رایج‌ترین دلایل کارکرد مداوم یخچال، خرابی تایمر یخ‌زدایی است. پس از اینکه کمپرسور در یخچال به مدت 8 تا 10 ساعت در یک دوره مشخص کار کرد، تایمر یخ زدایی یک چرخه یخ زدایی را شروع می کند که کمپرسور را خاموش می کند تا اساساً به آن زمان برای یخ زدایی داده شود. هنگامی که تایمر یخ زدایی معیوب شود، کمپرسور نمی تواند به درستی کار کند.

برای بررسی تایمر یخ زدایی:

  1. مطمئن شوید که برق یخچال خاموش است.
  2. تایمر یخ زدایی را پیدا کنید. جای تایمر به نوع و مدل یخچال بستگی دارد، بنابراین دفترچه راهنما را بررسی کنید. متداول‌ترین جای تایمر در پایین یخچال، پانل کنترل، یا پشت یخچال است.
  3. پس از پیدا کردن جای تایمر، بررسی کنید که آیا تایمر الکتریکی است یا مکانیکی.
  4. اگر تایمر الکتریکی بود، باید با استفاده از یک مولتی متر، تایمر را بررسی کنید. اگر تداوم نداشته باشد، معیوب است و باید تعویض شود.
  5. اگر تایمر مکانیکی است، می توانید از یک پیچ گوشتی برای چرخاندن دستی تایمر استفاده کنید تا زمانی که صدای کلیک را بشنوید. به این ترتیب باید سوئیچ هیتر را فعال شود. اگر فعال نشد، تایمر معیوب است و باید تعویض شود.

بروز ایراد در هیتر یخ زدایی

اگر تایمر یخ زدایی علت یکسره کار کردن یخچال نباشد، جزء بعدی که باید بررسی شود هیتر است. هیتر یخ زدایی به یخ زدایی یخ از سیم پیچ های اواپراتور در طول چرخه یخ زدایی کمک می کند.

برای بررسی هیتر یخ زدایی:

  1. مطمئن شوید که یخچال هنوز از برق جدا است.
  2. برای دسترسی به هیتر یخ زدایی، باید درپوش اواپراتور را در پشت محفظه فریزر بردارید.
  3. لوله(های) گرمکن را پیدا کنید و از مولتی متر برای تست تداوم آنها استفاده کنید.
  4. اگر تداوم ندارند، باید آنها را جایگزین کنید. اگر تداوم داشته باشند، علت مشکل نیستند و می توانید به بررسی علت احتمالی بعدی بروید.


ترموستات یخ زدایی

یکی دیگر از دلایل احتمالی خاموش نشدن یخچال، خرابی ترموستات یخ زدایی است. این ترموستات سیگنالی را به هیتریخ زدایی می فرستد تا پس از یک چرخه یخ زدایی خاموش شود. هنگامی که این قطعه معیوب شود، به درستی کار نمی کند و یخچال همچنان به کار خود ادامه می دهد.

برای بررسی اینکه آیا این قطعه معیوب است یا نه، باید:

  1. مطمئن شوید که یخچال همچنان خاموش است.
  2. ترموستات یخ زدایی را پیدا کنید – آن را روی لوله اواپراتور پیدا خواهید کرد.
  3. از یک مولتی متر برای بررسی تداوم آن استفاده کنید. اگر پیوستگی داشته باشد، پس درست کار می کند و می توانید علت احتمالی بعدی را بررسی کنید. با این حال، اگر تداوم نشان نمی دهد، باید جایگزین شود.


واشر درب یخچال و فریزر

خرابی لاستیک دور درب یخچال و فریزر دیگر علت یکسره کار کردن یخچال است. این لاستیک کمک می کند که درب به درستی و محکم بسته شود. هنگامی که لاستیک دور درب خراب می شود، یخچال ممکن است بیش از حد گرم شود، و همین باعث می شود به کار خود ادامه دهد تا بتواند دما را پایین بیاورد.

برای بررسی اینکه آیا لاستیک دور درب معیوب است یا نه مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. قفسه‌های فریزر، اطراف لبه‌های درها و مجاری خروجی هوا را برای پیدا کردن هر گونه نشانه‌ای از رطوبت بررسی کنید. اگر رطوبت وجود دارد، نشانه خوبی است که لاستیک دور درب ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند.
  2. لاستیک دور درب را برای هر گونه علائم ساییدگی و پارگی و اینکه هنوز شکل صحیح خود را دارند بررسی کنید.
  3. با قرار دادن یک تکه کاغذ نازک بین دستگاه و درب آن، نبود فاصله بین یخچال و لاستیک درب را بررسی کنید. در صورتی که لاستیک درب هنوز سالم است، کاغذ نباید به راحتی از لای درب و دستگاه خارج شود.
  4. در صورتی که به این نتیجه رسیدید که لاستیک درب ایراد پیدا کرده است، از یک مرکز مجاز تعمیرات یخچال فریزر تکنسین بخواهید تا لاستیک دور درب را تعویض کند.


ایراد موتور فن کندانسور

برخی از مدل های جدیدتر یخچال نو فراست هستند و کویل کندانسور دارند که با فن خنک می شود. هدف فن از بین بردن گرمای کویل هاست و وقتی فن از کار می افتد، یخچال به اندازه کافی خنک نمی شود، بنابراین بیشتر از آنچه باید کار می کند.

برای بررسی موتور فن کندانسور، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. مطمئن شوید که یخچال از برق جدا شده است.
  2. پانل دسترسی پشتی یخچال را بردارید و فن موتور کندانسور را پیدا کنید – به کمپرسور نزدیک است.
  3. سعی کنید به صورت دستی فن را به اطراف حرکت دهید و بررسی کنید که آیا چیزی مانع حرکت آن می شود یا خیر، و اگر مانعی وجود دارد، آن را برطرف کنید (می توانید از جاروبرقی برای حذف گرد و غبار و سایر زباله ها از فن استفاده کنید).
  4. هر گونه علائم ساییدگی و پارگی روی موتور، تیغه های فن و پایه های نصب را بررسی کنید. اگر آسیب یا ایرادی دیدید، آن قطعه باید تعویض شود.
  5. از یک مولتی متر برای بررسی تداوم پایانه های موتور فن استفاده کنید. اگر تداوم داشته باشند، خوب کار می کنند، اما اگر نداشتند، موتور باید تعویض شود.

خرابی موتور فن اواپراتور

آخرین دلیل ممکن که باید بررسی کنید، خرابی موتور فن اواپراتور است. این موتور فن به کارکرد فن اواپراتور کمک می کند و معمولاً می توانید عملکرد آن را از قسمت فریزر بشنوید.

برای بررسی آن:

  1. مطمئن شوید که یخچال از برق جداست.
  2. فن اواپراتور را در پشت محفظه فریزر پیدا کنید.
  3. پانلی را که روی فن اواپراتور پوشانده شده، بردارید.
  4. بررسی کنید که آیا فن با یخ مسدود شده است یا خیر، و اگر چنین است، فریزر را یخ زدایی کنید.
  5. فن را از نظر هر گونه خرابی بررسی کنید و در صورت مشاهده هرگونه آسیبی مانند تیغه فن شکسته، فن باید تعویض شود.
  6. شفت فن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که فن می تواند به درستی بچرخد – اگر نمی تواند، باید واحد فن را تعویض کنید.
  7. موتور فن را برای تداوم با یک مولتی متر بررسی کنید. اگر تداوم داشته باشد، باز هم به درستی کار می کند، اما اگر نه، باید تعویض شود.
  8. اگر موتور فن اواپراتور یا هر یک از قطعات آن را تعویض کردید، باید یخچال را دوباره به برق وصل کنید و تست کنید. مشکل احتمالا حل خواهد شد.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا