علت صدای زیاد ماشین ظرفشویی

صدای کوبیدن، ترق ترق و وز وز معمولاً در آشپزخانه شنیده می‌شود، به شرطی که کسی دانه‌های قهوه را آسیاب کند، از یک درب باز کن برقی قوطی استفاده کند یا آب را در یک کتری سوت دار داغ کند. اما اگر این صداها از ماشین ظرفشویی شما می آید، چیزی جز آزار و اذیت نخواهد بود. هر یک از این صداها می تواند نشان دهنده وجود یک مشکل در دستگاه یا احتمالاً خرابی برخی از قطعات ماشین ظرفشویی باشد. اما علت صدای زیاد ماشین ظرفشویی چیست و اساسا چرا صداهای غیرعادی ایجاد می کند. ما در این نوشتار به شایع ترین دلایل صدای زیاد ماشین ظرفشویی پرداخته ایم. با هوم نگار همراه باشید.

چرا ماشین ظرفشویی من صدای ساییدگی می دهد؟

همه تولیدکنندگان برتر مانند بوش، جنرال الکتریک، ویرپول، فریجیدر، کنمور، ال‌جی، و سامسونگ، دوست دارند نشان دهند که ماشین ظرفشویی‌هایشان هنگام گذراندن چرخه‌های شستشوی ظروف یا تخلیه چقدر بی‌صدا هستند. انتظار می رود، مدل های رده بالاتر عایق بهتری داشته باشند، بنابراین طبیعی به نظر می رسد که بی صدا تر کار کنند. با این حال، ایده خوبی است که بدانید وقتی ماشین ظرفشویی به درستی کار می کند چه نوع صداهایی را باید انتظار داشت، بنابراین به آن صدای غیرعادی که می تواند نشان دهنده خرابی قطعه ای از دستگاه باشد رسیدگی خواهید کرد.

پس از یک چرخه تخلیه کوتاه برای حذف هر گونه آبی که ممکن است در محفظه ماشین ظرفشویی باقی مانده باشد، چرخه شستشوی انتخاب شده زمانی شروع می شود که کنترل 120 ولت جریان متناوب را به شیر برقی دریچه ورودی آب می فرستد که دریچه را باز می کند و مقدار مناسب آب را می دهد. داخل وان این فرآیند از 90 ثانیه تا دو دقیقه طول می کشد و معمولاً حدود دو گالن آب وان را پر می کند. همانطور که انتظار می رود در طول این چرخه، شما باید صدای ریختن آب به داخل وان را بشنوید و نه چیز دیگر. اگر صدای آب با صدای وزوز بلند، جیغ یا سوت همراه باشد، ممکن است دریچه ورودی آب فرسوده شده باشد.

آشنایی با موتور پمپ سیرکولاتور و صداهای ظرفشویی

هنگامی که چرخه پر کردن کامل شد، کنترل ولتاژ را به موتور پمپ سرکولاتور می فرستد که از یک پروانه برای فشار دادن آب به بازوهای شستشوی ماشین ظرفشویی استفاده می کند. در طول این چرخه، ممکن است صدای خفیف موتور پمپ سرکولاتور و همچنین صدای پاشیدن آب به ظروف داخل دستگاه را بشنوید. صدای ساییدن یا آبکشی که در طول چرخه شستشو یا آبکشی شنیده می شود می تواند نشان دهنده خرابی یا از کار افتادن یاتاقان های موتور پمپ سرکولاتور باشد. صدای خراشیدن می تواند نشان دهد که پروانه پمپ جابجا شده یا باله آن شکسته شده است.

پس از اتمام هر چرخه شستشو، کنترل ولتاژ را به پمپ تخلیه می فرستد که از یک پروانه برای فشار دادن آب از طریق شیلنگ تخلیه به یک لوله ایستاده استفاده می کند. در طول این چرخه تخلیه، هنگامی که آب از طریق شیلنگ تخلیه به همراه زمزمه کم موتور پمپ تخلیه، رانده می شود، صدای مکش را خواهید شنید.

علت صدای زیاد ماشین ظرفشویی

صدای ساییدن نشان دهنده وجود مشکل در یاتاقان های موتور است، در حالی که صدای خراشیدن می تواند نشان دهنده آسیب یا جابجایی پروانه باشد. برخی از مدل‌های بدون پمپ تخلیه مجزا از شیر برقی تخلیه برای باز و بسته کردن دریچه تخلیه آب از شیلنگ تخلیه یا حفظ آب در حوضچه استفاده می‌کنند. شیر برقی شیر تخلیه معیوب می تواند در حالت باز یا بسته گیر کند و اغلب در هنگام خرابی صدای وزوز منتشر می کند.

5 قطعه ماشین ظرفشویی که مسئول صدای زیاد آن هستند

دلیل اینکه ماشین ظرفشویی شما چنین صداهایی از خود می سازد، رمز و راز زیادی ندارد. هر صدای بلند ماشین ظرفشویی معمولاً با یک قطعه خاص مرتبط است که به نوعی دچار مشکل شده است یا کارش را آنطوری که باید و شاید انجام نمی دهد. در اینجا محتمل ترین مقصران صدای زیاد ظرفشویی وجود دارد:

  1. پمپ تخلیه معیوب – علاوه بر فرسودگی یاتاقان های موتور پمپ تخلیه، خود پمپ نیز می تواند با زباله های مواد غذایی مسدود شود. می توانید هر گونه زباله را از پمپ تمیز کنید تا ببینید آیا این کار عملکرد دستگاه را بهبود می بخشد یا خیر، اما ممکن است لازم باشد قطعه را با قطعه جدید جایگزین کنید.
  2. عملکرد نادرست پمپ سرکولاتور – مانند پمپ تخلیه، یاتاقان های موتور پمپ سرکولاتور ماشین ظرفشویی به سادگی در طول زمان فرسوده می شوند و در نتیجه در طول چرخه های شستشو یا آبکشی صدای ساییدگی یا آبکشی ایجاد می شود. از آنجایی که بلبرینگ ها را نمی توان به صورت جداگانه تعویض کرد، برای حل مشکل باید یک پمپ سرکولاتور جدید نصب کنید.
  3. دریچه ورودی آب فرسوده شده – دیافراگم داخل شیر ورودی می تواند پس از سال ها استفاده خراب شده و تغییر شکل دهد. هنگامی که این اتفاق می افتد، آبی که از شیر عبور می کند می تواند صدای وزوز، جیغ یا سوت بلندی ایجاد کند. از آنجایی که شیرهای ورودی فرسوده را نمی توان به راحتی یا با موفقیت تعمیر کرد، توصیه می کنیم شیر را به طور کامل تعویض کنید.
  4. پروانه آسیب دیده – هر دو پمپ سرکولاتور و پمپ تخلیه از یک پروانه برای حرکت آب از میان بازوهای شستشو و شیلنگ تخلیه استفاده می کنند. اگر پروانه از جای خود جدا شده باشد یا باله آن شکسته شده باشد، ممکن است صدای خراشیدن یا جیرجیر در طول چرخه شستشو یا تخلیه بشنوید. بسته به مدل ماشین ظرفشویی خود، ممکن است بتوانید یک پروانه آسیب دیده را مستقل از پمپ تعویض کنید تا ماشین ظرفشویی پر سر و صدای تان را تعمیر کنید.
  5. شیر برقی معیوب – وزوز شیر برقی سوپاپ تخلیه نشان دهنده قوی خرابی قطعه است. کیت های برقی شیر تخلیه در دسترس هستند که به شما امکان می دهند خود شیر برقی و همچنین قطعاتی مانند پیستون، اهرم محرک و فنر را تعویض کنید. می توانید شیر برقی را تست کنید و آن را تعویض کنید.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا