لباس‌هات خیلی پرز می گیره؟ بیا تا راه حلش رو بهت بگم!

پس از چند بار پوشیدن، ممکن است متوجه شده باشید که برخی از لباس‌های شما تکه‌های کوچکی روی سطح پارچه دارند. به این تکه ها، پرز گفته می شود، و اگرچه ممکن است روی پارچه های خاصی اجتناب ناپذیر باشد، اما چند راه وجود دارد که می توانید پرز را از روی لباس پاک کنید و حتی در وهله اول از تشکیل آن جلوگیری کنید. این راهنما را دنبال کنید تا یاد بگیرید چگونه از ایجاد پرز روی لباس ها جلوگیری کنید.

پرز گرفتن پارچه دقیقا چطور رخ می دهد؟

آن توپک های پرز ریز روی ژاکت ها و ملحفه های تخت در واقع گره های کوچکی از الیاف شکسته هستند. این گره‌ها که پرز نامیده می‌شوند، می‌توانند روی هر پارچه‌ای ایجاد شوند، اما اغلب زمانی ظاهر می‌شوند که پارچه ترکیبی از الیاف مختلف باشد یا مانند پارچه‌های بافتنی دارای بافتی شل باشد.

چه چیزی باعث ایجاد پرز روی لباس می شود؟

سایش روزانه، مالش پارچه به خود و تحریک ناشی از شستشو و خشک کردن، همگی می توانند باعث پرز شدن پارچه شوند. ممکن است پرزهای بیشتری را در زیر بغل پیراهن‌ها، درز شلوار و وسط ملحفه‌ها پیدا کنید، زیرا این نقاط بیشترین ساییدگی و پارگی را دارند.

نوع پارچه نیز در پرز گرفتن لباس نقش دارد. الیاف کوتاهتر مانند پنبه، پشم، پشم گوسفند، پلی استر و سایر مواد مصنوعی بیشتر در معرض شکستگی هستند که منجر به پرز شدن می شود. الیاف بلندتر مانند کتان و ابریشم به هم چسبیده و کمتر پرز ایجاد می کنند.

چگونه می توان از پرز دادن لباس جلوگیری کرد؟

با تمام این حرف ها چگونه از پرز گرفتن لباس ها و ملحفه ها جلوگیری کنیم؟ در اینجا نکاتی برای شستشوی لباس ها وجود دارد که به جلوگیری از ایجاد پرز کمک می کند.

برچسب مراقبتی را بررسی کنید

همیشه برچسب مراقبت از پارچه را برای نکات شستشو و خشک کردن بررسی کنید. پیروی از دستورالعمل های سازنده برای یک نوع پارچه خاص اولین گام خوب برای حفظ شکل مناسب و جلوگیری از پر شدن اقلام است.

لباس‌ها را بر اساس نوع آن‌ها بشویید و آنها را پشت و رو کنید

برای کاهش ساییدگی، لباس هایی را که دارای پارچه های مشابه هستند جدا کرده و با هم بشویید. به عنوان مثال، شستن اقلام سنگین مانند شلوار جین با یک ژاکت سبک، می تواند منجر به افزایش پرز و حتی آسیب دیدن لباس سبک تر شود.

همچنین ایده خوبی است که لباس‌ها را پشت و رو کنید، که می‌تواند به جلوگیری از ساییدگی بیش از حد وسایل دیگر روی سطح پارچه کمک کند.

از مواد شوینده آنزیم‌دار و چرخه شستشوی ملایم استفاده کنید

از شوینده آنزیم دار برای جلوگیری از پرز گرفتن لباس استفاده کنید

شوینده‌های مبتنی بر آنزیم می‌توانند با صاف کردن الیاف پارچه، به جلوگیری از پر شدن الیاف کمک کنند، که این امر تمایل به ایجاد گره در الیاف را کاهش می‌دهد. ممکن است بخواهید نرم کننده پارچه اضافه کنید تا از زبری و شکستن الیاف جلوگیری کنید.

یک چرخه ملایم شستشو را انتخاب کنید تا از شدت هم زدن کاسته شود. شستن دست نیز گزینه خوبی برای اقلامی است که بیشتر در معرض پرز شدن هستند.

در صورت امکان لباس را در معرض هوا خشک کنید

انداختن لباس ها در ماشین خشک کن می تواند باعث پرز دادن آنها شود.

چگونه از شر پرزهای روی لباس و ملحفه خلاص شویم؟

حتی اگر همه اقدامات احتیاطی را انجام داده باشید، پرز گرفتن پارچه اغلب اجتناب ناپذیر است، به خصوص در برخی از پارچه ها و اقلام. به عنوان مثال، ملحفه ها به راحتی می توانند به دلیل حرکت بدن، پرز می گیرند. پارچه های پشمی، فلانل و سایر پارچه هایی که شل بافته می شوند نیز مستعد پرز شدن هستند. خوشبختانه راه‌های زیادی برای پاک کردن پرزها از روی لباس‌ها وجود دارد. روش های زیر را دنبال کنید:

پرز را با یک غلتک پرزگیر بردارید

غلتک های پرزدار یا نوار چسب استاندارد گزینه های سریعی برای جدا کردن پرز از پارچه هستند.

از یک پرزگیر برقی برای حذف پرزهای لباس استفاده کنید

پرزگیرهای برقی می توانند به از بین بردن پرزها از روی لباس کمک کنند. در مورد استفاده از این دستگاه ها احتیاط کنید – اعمال فشار زیاد می تواند بیشتر از آنچه می خواهید پارچه را بتراشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا