نحوه چیدمان اتاق نشیمن (معرفی ۱۰ نکته کاربردی)

خواه فقط روی کاناپه دراز بکشید، خواه با خانواده در حال تماشای تلویزیون باشید و خواه با دوستان‌تان سرگرم شوید، احتمالاً هر روز از اتاق نشیمن خود استفاده می کنید. با این نکات بیاموزید که چطور این فضا را به بهترین شکل ممکن دکور کنید.

نحوه چیدمان اتاق نشیمن

اتاق‌های نشیمن از نشیمن رسمی‌تر گرفته تا اتاق‌های بازی و فضاهای سرگرمی، نقش‌های زیادی را در خانه ایفا می‌کنند. کلید استفاده حداکثری از آن، ایجاد فضایی راحت و جذاب است. بیایید با هم بیاموزیم که چگونه مبلمان اتاق نشیمن را به موثرترین و جذاب ترین شکل ممکن سازماندهی کنیم.

روی نقطه کانونی تمرکز کنید

آیا یک اثر هنری بزرگ، سیستم سرگرمی یا شومینه در اتاق نشیمن دارید؟ پیدا کردن نقطه کانونی طبیعی یک اتاق یک ایده عالی برای شروع دکور و طراحی فضاست. اکثر خانه‌ها یک نقطه جالب توجه دارند که اولین چیزی است که هنگام ورود به آن متوجه آن می‌شوید. قرار نیست مبلمان دور این نقطه کانونی باشند اما می بایست اتاق را متمرکز بر این ویژگی اصلی دکور کنید.

یک مرکز ایجاد کنید

خواه یک میز قهوه خوری باشد و خواه تلویزیون و میز آن، مهم است که اتاق نشیمن شما یک مرکز قابل توجه داشته باشد. اگر اتاق بزرگ‌تری دارید، می‌توانید چندین نقطه مرکزی مانند یک میز قهوه‌خوری در یک انتهای اتاق و دو صندلی یک میز برای گفتگوی دو نفره در انتهای دیگر قرار دهید.

اتاق نشیمن را کاربردی کنید

چیدمان اتاق نشیمن باید همیشه کاربردی باشد. با در نظر گرفتن اینکه چند نفر از اتاق استفاده خواهند کرد و برای چه مواردی استفاده خواهد شد، می توانید فضا را کابردی کنید. سپس می توانید سبک، اندازه و مقدار وسایل مورد نیاز خود را تعیین کنید.

بین وسایل تعادل برقرار کنید

یکی دیگر از قوانین کلی برای دکوراسیون اتاق نشیمن، ایجاد تعادل بین وسایل است. اگر می خواهید فضایی متعادل داشته باشید، قطعاتی را انتخاب کنید که از نظر اندازه و ارتفاع متفاوت باشند که یکدیگر را متعادل کنند. ابتدا قطعات بزرگتر را در اتاق قرار دهید، سپس وسایل کوچکتر را دور مبلمان اصلی بچینید.

به فضا بعد بدهید

بافت و بعد دادن به اتاق نشیمن باعث می شود که فضا جذابیت بصری بگیرد. در حالی که المان های دکوراسیون معمولا آخرین جزئیاتی هستند که برای یک فضا انتخاب می‌شوند، انتخاب مناسب ترین آنها می تواند بزرگترین مشکل باشد. با افزودن آثار هنری، عکس، قفسه یا آینه به دیوارها، ارتفاع و عمق به اتاق نشیمن اضافه کنید. هنگام آویزان کردن آثار هنری به دیوار، ارتفاع را از لبه دیوار و سقف در نظر بگیرید. بهتر است دکوراسیون را در سطح چشم قرار دهید.

روشنایی را فراموش نکنید

برای ایجاد یک اتاق نشیمن روشن و دلباز، لایه بندی منابع نور بسیار مهم است. حتی اگر یک چراغ سقفی اصلی دارید، سعی کنید سبک های مختلفی از وسایل روشنایی مانند لامپ های روی میزهای کناری، نورپردازی برجسته در قفسه های کتاب و حتی شمع ها را در نظر بگیرید. یکی از ساده ترین راه ها برای افزودن نور به اتاق نشیمن، چیدن مبلمان در اطراف پنجره هاست.

یک فرش مناسب اضافه کنید

هنگام تزیین اتاق نشیمن از فرش منطقه غافل نشوید. فرش های سطحی بافت و ابعاد را به فضا اضافه می کنند و در عین حال عملکردی را نیز انجام می دهند. به طور معمول، باید فرشی را انتخاب کنید که مکمل رنگ دکوراسیون باشد و بتوان آن را در مرکز اتاق قرار داد. حتما اندازه فرش را مناسب اتاق و مبلمان انتخاب کنید. یک قانون خوب این است که فرش باید به اندازه ای بزرگ باشد که حداقل پایه های جلویی مبلمان روی آن باشد و فرش باید حدود ۳۰ سانت از دیوارها فاصله داشته باشد.

ترکیب و مطابقت

با ترکیب و تطبیق الگوها، رنگ ها و بافت ها، یک اتاق نشیمن شخصی ایجاد کنید. رنگ مورد علاقه خود را در سایه های مختلف در سراسر اتاق به کار ببرید. یک کاناپه با رنگ خنثی انتخاب کنید و آن را با یک صندلی راحتی طرح دار ست کنید. اگر واقعاً می‌خواهید برای چیدمان اتاق نشیمن خود جسورانه رفتار کنید، یک صندلی با رنگی تند و متمایز در فضا قرار دهید. البته که بحث کاربردی بودن آن صندلی را در نظر بگیرید.

تقارن ایجاد کنید

برای ایجاد یک اتاق نشیمن متعادل، بر تقارن تمرکز کنید. نتیجه فضایی خواهد بود که هم راحت و هم منظم به نظر می رسد و احساس می کند. مبل ها، میزهای کناری و صندلی ها را در دو طرف اتاق به منظور دستیابی به تقارن جفت کنید. در این صورت میز قهوه شما به عنوان نقطه مرکزی چیدمان عمل خواهد کرد.

به مسیر عبور و مرور فکر کنید

هنگام چیدمان اتاق نشیمن، مهم است که جریان عبور و مرور در فضا را در نظر بگیرید. چیدمان مبلمان شما عاملی در نحوه ورود، خروج و حرکت افراد به فضا خواهد بود. آیا ورود و خروج از میان مبلمان سخت است؟ آیا وقتی چند نفر در اتاق نشسته اند، فضا تنگ می شود؟ با انتخاب اندازه مناسب اثاثیه با اندازه فضای خود کار کنید تا بتوان از این منطقه پرتردد به راحتی استفاده کرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا